søndag den 14. februar 2010

Leverpostej

Oppe på arbejdet er jeg stort set den eneste der laver vores leverpostej, ikke fordi jeg bare elsker at smage på rå svinelever, men fordi min chef har forelsket sig i den måde jeg laver den på.. Jeg har derfor gået længe og tænkt på om ikke jeg skulle eksperimentere lidt med det leverpostej.
Jeg har nemlig engang da jeg var barn smagt den bedste leverpostej ever, min farmors, som er lavet uden spæk, men med kartofler, som jo helt sikkert er både mere økonomisk og fedtfattigt, så i går fik jeg den så lavet..

Kog 200 gr. kartofler uden salt og mos dem.

Mens kartoflerne koger, rører du 300 gr. hakket svinelever sammen med 2 tsk. salt, 1 tsk. sukker, 1 tsk. peber og 1 lille løg hakket fint eller revet, rør alt dette sammen til en sej masse, kom derefter de varme moste kartofler i, sammen med 2 spsk. mel, 2 æg og ca. 3 dl. mælk, rør det godt sammen, Massen skal være lidt løbende men være "sej", jeg rørte det sammen i hånden med en træspatel. Smag på det og kom evt. mere salt eller peber i, jeg kan godt li' når den har lidt en eftersmag af peber, men det er jo en smagssag.

Hæld leverpostejen i forme jeg fik til tre 2,5 dl. og en 3 dl. forme.

Bag dem ved 200 grader i vandbad i ca. 40 min. for lige at tjekke om de er færdige kan man lige stikke i dem med en kniv og kigge om de er faste eller løbene, de skal jo så være faste i konsistens.

At lave sin egen leverpostej har kostet mig maks 30 kr. for disse 4 stk. og de holder da ihvertfald i lang tid da jeg fryser dem og kun har en lille en oppe ad gangen. Den store skal jeg ha' med på job for at se om det kunne være noget for dem, med en kartoffelleverpostej.

Svineleveren købte jeg hakket ved vores slagter, der fik jeg de 300 gr. til 19 kr, kartoflerne koster vel ca. 3 kr, 1 løg 1 kr, mælk 2-3 kr, æg 2 kr, mel 25 øre, salt, peber og sukker 1 kr.

Der gik fra man går i gang, til man står med et færdigt produkt maks 2 timer.

Alle ingredienserne er noget man typisk altid har, undtagen lige leveren. Så priserne er bare gættet for at sætte en ca. pris på. Køber man leverpostej færdigt, koster det nok 40 kr. for samme mængde, den er federe og fyldt med tilsætningsstoffer, og det er bare mere lækkert at få en god hjemmelavet leverpostej på friskbagt rugbrød. Det syntes jeg ihvertfald.

5 kommentarer:

  1. Fryser du dem blot, når de er bagt og afkølet?

    :-) Eva

    SvarSlet
  2. Hey Eva :)

    Ja, det gør jeg faktisk.
    Havde jeg mulighed for det så frøs jeg dem før jeg bagte dem, men det er svært i en alm. lille fryser.

    :) Heidi

    SvarSlet
  3. Hej Heidi! Kan se, at opskriften næsten er 2 år gammel :) Er det fortsat den opskrift du bruger, eller har du videreudviklet den? Jeg vil gerne prøve at lave leverpostej med kartoffel, så overvejer at prøve din :o)

    SvarSlet
  4. Jeg har erstatte mælken med 2'5 dl olie
    Virker mere smidig

    SvarSlet
  5. Jeg er flyttet til Andalusien og har ikke fået min leverpostejopskrift med kartofler med, så jeg er glad for din og glæder mig til at bruge den, når jeg har været hos slagteren.
    Hvorfor bager du i vandbad, min forsvundne opskrift var uden vandbad.
    Med mine allervenligste hilsener,
    olehopff@yahoo.dk

    SvarSlet