søndag den 14. februar 2010

Flæskesteg med hele molevitten

Fik købt en dejlig flæskesteg på tilbud den anden dag og besluttede så at lave den i går, vi inviterede nogle venner/familie over og spise. jeg fik stegen i ovnen med masser af salt, også lidt for meget, men det var super lækkert. Jeg kom ca. 4 dl. vand ind til den, og gav den så 50 min, ved 200 grader. da de 50 min var gået gav jeg den 5 min med overvarme også ved 200 grader og så var der sprød svær, og lod den trække i ovnen efter jeg slukkede den i 10 min ca. så var den nemlig lækker og klar.Sådan ser den så ud helt fersk, med masser af salt.

Og det var da alt var færdigt, kogte kartofler, brunkartofler og rødkål.

Agurkesalat skal der jo til, desværre ikke lige hjemmelavet i denne omgang.

Og sovsen skal der jo til, lavet på al den dejlige væde fra flæskestegen.

Brunkartoflerne laver jeg altid i masser af sukker, jeg lader sukkeret smelte og blive meget karameliseret før jeg kommer kartoflerne på, mens sukkeret smelter lader jeg kartoflerne stå i en sigte med det varme vand løbende, så de ikke er helt kolde når jeg kommer dem i den varme sukker, for så stivner sukkeret ikke. Lige inden jeg kommer kartoflerne på, kommer jeg også lidt smør i den karameliseret sukker og lader det bruse op, så brænder sukkeret nemlig ikke.

Sovsen i går lavede jeg med maizena og ikke en opbagt sovs, jeg havde så meget væske ved stegen at der kom masser af smag i sovsen. Jeg kom væsken i en gryde med lidt kartoffelvand og lod det koge op, jeg jævnede den så bare med maizena og kom kulør i og smagte til med salt, peber og sukker. Det blev en fantastisk sovs, uden at den blev for usund som når det er en opbagt sovs.

Rødkålen varmede jeg lige hurtigt op i en gryde og så var maden ellers klar. Serveret med et dejligt glas rødvin og godt selskab, det var en skøn aften.

Derefter en god bytur med en veninde, som så bestemt kan mærkes i dag, hvor maden står på flæskestegsburger. mums, glæder mig til aftensmaden.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar