torsdag den 11. februar 2010

Lasagne med frisk tomat og spinat

I går havde jeg en dejlig fridag, men ret travlt, kender i det at det er meningen man skal slappe af, men det ender med man ikke sidder ned før man ligger i sin seng??
Min dejlige far kom på besøg og hjalp os med at sætte sokler og fodpaneler på, så nu er køkkenet så småt ved at være færdigt, her er ihvertfaldt ikke koldt mere..
Min kære far skulle jo også have noget at spise så jeg lavede en lækker lasagne.

Kødsaucen:
500 g. hakket oksekød
2 løg skåret i små tern
6 gulerødder (revet)
1 ds. flåede tomater
1 ds. tomatpuré
vand
salt, peber, karry og oregano
Løg og gulerødder svitses af i lidt olie i en stor gryde, oksekøddet kommes på og brunes af sammen med lidt salt og peber, de flåede tomater og pureen kommes på sammen med lidt vand, og saucen krydres med salt, peber, oregano og karry.
Saucen skal være tynd for ikke at lasagnen bliver tør.

Bechamel:
100 g. smør
1½ spsk. mel
ca. 4 dl. mælk
salt, peber og revet muskatnød
Smøret smeltes, melet kommes på, så du har en "melbolle", mælken kommes på lidt ad gangen og pisk godt til så du ikke får klumper i saucen, når den har rette saucekonsistens, (igesom en mornaysauce, det er bare billigere og mere lækkert at lave den selv). Smag den så til med salt, peber og muskatnød.

Ekstra:
Ost
Spinat
Tomater skåret i halve skiver
Grove lasagneplader.
Læg lasagnen sammen:
lasagneplader i bunden, tyndt lag kødsauce, lasagneplader, bechamel, spinat, tomat, kødsauce, og sådan fortsætter man, og slutter lasagnen af med kødsauce og bechamel.
Jeg plejer altid at ligge 4 lag med plader og kommer mindre sauce imellem lagene, det er mere lækkert, end at få en masse kødsauce uden pastaen.

Dæk lasagnen med sølvpair og bag den ved 200 grader i 30 min. tag den ud af ovnen kom osten på og sæt den i ovnen og giv den overvarme til osten er gylden, sluk for ovnen og stil ovnlågen på klem og lad lasagnen trække i 10-15 min. så er den nemlig ikke så flydende når man skære et stykke.
Det endelige resultat. mums :)
Vi fik dejlig råkostsalat til lasagnen, bestående af revet gulerod og æble vendt med citronsaft.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar