torsdag den 18. marts 2010

Stegte artiskokker med risotto

I dag lavede jeg endelig lidt god mad i mit køkken, har haft artiskokkerne liggende i en lille uge, og ville lave dette, men manglede lidt lysten til både at lave det og spise det.. :)

Selve ingredienserne, droppede dog avocadoerne.
Th. finthakkede skalotteløg, hvidløg og forårsløg, Tv. røget parmaskinke i tern.
Til risottoen.

Tomattern uden "kød", parmasan, smørtern.
Til risottoen.
Artiskokkerne efter jeg har pillet de store blade af og skrællet stilken, de ligger i citronvand for ikke at oxidere.

De ristede artiskokker og risottoen.


Og lige et helhedsbillede.

Opskriften på risottoen.

2 pers.

De 3 løgtyper er ristet af med skinken i olie, hvorefter jeg kom 140 g. risottoris på og ristede med, derefter ½ dl. hvidvin på, lod koge ind, og så dækkede jeg risene med vand og kom en enkelt grøntsagsterning på, det simrer under låg i 15 min. ca. hvorefter jeg kom 1 dl. vand mere på, men smag på risene før i kommer den sidste dl. på, risottoris skal der være lidt bid i, det er ikke ligesom alm. kogte ris. Når risene virker fedtede så skru ned eller helt sluk for dem, og vend parmesan, smør og tomaterne i, så det virker "grøddet" jeg kom ca. 100 g. parmesan i og 50 g. smørtern. Server straks.

Tips: man kan lave risottoen helt uden grøntsager og kød, eller komme fisk skaldyr i, det er kun fantasien der sætter grænser, men ville da selv foretrække at det kun er "hårde" råvarer man kommer i. (Derfor jeg droppede avocadoen, det ville "smatte" for meget).

Artiskokkerne, ordnede jeg som tidligere nævnt, halverede og stegte i halv vindruekerneolie og olivenolie. (syntes det er for dyrt at bruge ren olivenolie, selvom det ville give meget bedre smag). De skulle ha' længere tid end jeg lige regnede med, de skal jo være møre i stilken og bunden, brugte da også lige omkring 5 dl. olie i alt, da de skulle fritere, så bladene bliver sprøde som chips, og det er ved høj varme. Køkkenet ser også ud derefter. :)

Det skal lige nævnes at disse artiskokker ikke er alm. artiskokker jeg har købt i brugsen, jeg har købt dem af min chef, som har brugt dem på menuen, på restauranten, og han har fået dem hjem fra Italien specielt for at man lige netop kan spise hele artiskokken.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar