onsdag den 20. januar 2010

grovboller

ca. 16 stk.

200 g. hytteost
8 dl. lunken vand
25 g. gær
1 dl. rapsolie
2 tsk. salt
2 tsk. sukker.
3 dl. hvedemel.
groft rugmel for resten.

Bland hytteost, vand og gær sammen, tilsæt hvedemel rør rundt og derefter olie, salt og sukker til sidst rugmelet alt efter behov, jeg kan godt lide når dejen er våd, så får bollerne en bedre krumme, og gæret arbejder bedst, men det er svært og irriterende at arbejde med.
Kom den mængde mel i, så i føler dejen er nemmest at arbejde med.
Form bollerne med det samme og lad dem hæve i 30 min. bag dem i en forvarmet ovn ved 200 grader i 15 min.

Tips: Grunden til at jeg kommer lidt mel i dejen før jeg kommer olie, salt og sukker i er at dette modarbejder gærens hæveevne, hvor melet "beskytter" gæren.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar